ECO Chip / Eco optimering
Här ökar vi inte effekten lika mycket som vi gör på våra steg 1 och steg 2.
När vi Eco optimerar ett fordon fokuserar vi på att förbättra vridmomentet vid låga varvtal.
Denna ökning vid låga varv innebär att du måste gasa mindre för att upprätthålla hastigheten.
Det kommer också att innebära att fordonet blir bekvämare i högre växlar med långsammare hastigheter, vilket också kräver färre växlingsförändringar totalt sett.
Om du kombinerar dessa faktorer med justering av din körstil så kommer du att se en klar förbättring av bränsleförbrukningen.
Detta är mest effektivt på turbodieselmotorer där besparingarna kan vara så mycket som 20%.
För att klargöra vad som skiljer Eco chip och ett vanligt Steg 1 motoroptimering åt.
Har vi en bil med 100 hk.
Kan vi tex öka effekten från 100 hk till 150 hk vid normalt steg 1.
Men med Eco chip så ökar vi effekten med ca 50% av vad som är möjligt.
Så med detta exempel kommer bilen i fråga få 25 hk (125 hk totalt) när vi är klara.
Men i stället kommer Eco chippet sänka dina bränsle kostnader.
Räkne exempel bränslekostnader.
Du kör 2000 mil per år.
Dieselpris 15kr/L
Din bil drar 0.8 L/milen
2000 x 0,8 x 15 = 24000 kr för att köra 2000 mil.
Med en 20% sänkning av bränsleförbrukningen.
2000 x 0,64 x 15 = 19200 kr
Du sparar 4800 kr per år, din Eco chip / optimering har betalt sig redan första året med bränslebesparingar.