En bränsletrycksregulator ser till så att tryckskillnaden mellan bränsletryck och insugstryck alltid är konstant, vilket i sin tur leder till att spridarnas kapacitet också är det.
Kör du exempelvis en turbomatad bil utan en bränsletrycksregulator skulle flödet ur spridarna minska vid laddtryck då ”trycket” i insuget är högre än normalt i och med det högre lufttrycket. Har du högre laddtryck än lufttryck hade det teoretiskt sätt gått att få i luft i spridarna pga. tryckskillnaden.
Bränsletrycksregulatorer finns som både med både linjära och progressiva/justerbara bränsletryck. En linjär regulator ökar trycket just ”linjärt”, alltså ökas trycket lika mycket oavsett luft-/laddtryck. Med en progressiv eller justerbar bränsletrycksregulator kan du själv ställa in hur mycket bränsletrycket skall öka i förhållande till laddtrycket.
Vi på Overtake erbjuder just nu två olika regulatorer. Dels vår egna som passar utmärkt till både bensin och e85 och har ett justerbart bränsletryck. Denna bränsletrycksregulator levereras med en hane plugg, en An8 för matning samt en AN6 för retur men går att få med andra utgångar om man så önskar. Vi erbjuder även en bränsletrycksregulator från Nuke Perfomance.
Har du några frågor rörande vilken bränsletrycksregulator du ska välja, hör gärna av dig till oss!